حباب سکه چیست و چگونه محاسبه میشود؟

طلا همیشه به عنوان یکی از گزینه های سرمایه گذاری و حفظ دارایی در برابر تورم مورد توجه عموم بوده است. عواملی مثل قابلیت نقد شوندگی بالا، حفظ و رشد ارزشمندی در طول زمان، امکان خرید هر شخصی، افزایش و کاهش قیمت مطابق تورم و قیمت جهانی طلا ، خرید و فروش سکه طلا را به محلی جذاب برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است. اما آیا خرید سکه همیشه بهترین انتخاب است؟
در این مقاله در ابتدا تعریفی از حباب سکه را ارائه میدهیم و سپس به یکی از استراتژی های خرید سکه را باهم بررسی میکنیم.

حباب چیست؟

حباب بیانگر تفاوت ارزش ذاتی یک کالا و قیمت عرضه آن است که به علت عوامل روانی عوامل اقتصادی و بهم خوردن عرضه و تقاضا در بازار به وجود می آید. همانطور که گفتیم هر کالایی ممکن است دچار حباب شود و طلا و سکه هم از این قاعده مستثنی نیستند. وقتی سکه بالاتر و یا پایین تر از ارزش واقعی اش در بازار معامله شود، اصطلاحا گفته میشود که سکه حباب دارد. حباب میتواند دو حالت  مثبت و منفی داشته باشد.

حباب منفی زمانی به وجود می آید که قیمت عرضه یک کالا یا دارایی پایین تر از ارزش ذاتی آن باشد و حباب مثبت زمانی به وجود می آید که آن کالا یا دارایی بالاتر از ارزش ذاتی اش در بازار معامله شود.

چه عواملی موجب ایجاد حباب مثبت و منفی در قیمت میشوند؟

از مهمترین عوامل میتوان به رشد نقدینگی در جامعه  و انتظارات تورمی اشاره کرد. زمانی که دولت و بانک مرکزی پول بدون پشتوانه چاپ می کنند، باعث بهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا میشوند، تقاضا بالا میرود در نتیجه حباب مثبت ایجاد میشود و قیمت ها افزایش میابد. همچنین به علت تورم بالا در جامعه و خوب نبودن چشم انداز اقتصادی، عموم مردم انتظار دارند تورم همچنان باقی بماند و یا رشد کند، در نتیجه باعث ایجاد آشفتگی در بازار، افزایش تقاضا و نهایتا قیمت ها میشود.

عوامل دیگری همچون تحریم ها، بلایای طبیعی، احتکار،  باعث کمیاب شدن کالا و کاهش عرضه میشوند. در این حالت هم چون تقاضا بیشتر از عرضه  میشود، حباب مثبت ایجاد شده و قیمت ها بالاتر افزایش میباند.

و زمانی که عکس اتفاقات بالا رخ دهد، یعنی دولت تصمیم به افزایش عرضه در بازار کند، مثلا عرضه اوراق سکه در بورس کالا، باعث ایجاد حباب منفی و کاهش قیمت میشود.
در ادامه یاد میگیریم که چگونه ارزش حقیقی سکه را محاسبه کنیم و نهایتا مقدار حباب را به دست آوریم.

ارزش ذاتی سکه چگونه محاسبه میشود؟

ارزش واقعی سکه را میتوان با استفاده از فرمول های زیر محاسبه کرد:

ابتدا قیمت اونس جهانی طلا و نرخ دلار را از سایت های قیمت آنلاین مشاهده میکنیم و در هم ضرب میکنیم تا دلار را به تومان (ریال) تبدیل کنیم. سپس از آنجایی که هر اونس طلا برابر با ۳۱٫۱۰۳ گرم است، برای به دست آوردن قیمت هر گرم باید عدد به دست آمده را بر ۳۱٫۱۰۳ تقسیم کنیم.

قیمت یک گرم طلا ۹۹۹ به تومان (ریال)  = ۳۱٫۱۰۳/  (نرخ دلار x قیمت اونس جهانی طلا )

حالا عدد به دست آمده را در وزن سکه مورد نظر و عدد ۰/۹ ضرب میکنیم. چرا ۰/۹ ؟ همانطور که در بالا اشاره شد قمیت اونس طلا براساس عیار ۹۹۹ یا ۲۴ گزارش میشود اما عیار سکه ۲۲ یا ۹۰۰ است. از تقسیم ۹۰۰ بر ۹۹۹ (یا ۲۲ بر ۲۴) به ۰/۹ میرسم.

ارزش حقیقی سکه = قیمت به دست آمده از فرمول بالا x 9/0 x وزن سکه

زمانی که قیمت واقعی سکه را محاسبه کردیم، آن را از قیمتی که در بازار درحال خرید و فروش است کم میکنیم تا حباب سکه بدست آید.

فرض کنید میخواهیم حباب سکه امامی را محاسبه کنیم و قیمت اونس جهانی طلا ۱۹۲۶ دلار و نرخ دلار ۴۳۰۰۰ تومان است، بنابراین داریم:

۲۶۶۲۷۰۱ = ۳۱٫۱۰۳ /  (۴۳۰۰۰×۱۹۲۶)

                                                                      ۱۹۴۹۰۱۷۵ = ۲۶۶۲۷۰۱ * ۰/۹ * ۸/۱۳۳

با فرض اینکه امروز سکه در بازار با قیمت ۲۴۵۴۶۰۰۰ در حال خرید و فروش باشد، اختلاف این دو عدد برابر ۵۰۵۵۸۲۲۵ تومان است که همان حباب سکه امامی میباشد.

توجه داشته باشید که حباب سکه یک عدد غیر ثابت و غیر حقیقی است.

کدام سکه حباب کمتری دارد؟

اگر بخواهیم حباب ربع، نیم و تمام سکه را با یکدیگر مقایسه کنیم، حباب تمام سکه نسبت به ربع و نیم سکه کمتر است و به علت تقاضا زیاد برای ربع سکه در بازار، حباب ربع سکه بیشتر از بقیه سکه هاست. در مقایسه بین حباب قیمت سکه بهار آزادی غیربانکی و سکه تمام با ضرب سال ۸۶، سکه بهار آزادی غیربانکی در بازار با حباب کمتری خرید و فروش می‌شود.

اما چه زمانی برای خرید سکه مناسب است؟

از عوامل مختلفی که قیمت طلا در ایران را تحت تاثیر قرار میدهند می توان به نرخ تورم در ایران، روابط سیاسی با سایر کشورها، تحریم های اقتصادی، نرخ بیکاری و … اشاره کرد.

زمانی که نرخ تورم افزایش میابد و تنش ها با کشورهای دیگر زیاد میشود، امید به دولت کاهش میابد و ارزش پول ملی نیز رو به کاهش میرود و این موضوع میتواند منجر به افزایش تقاضا طلا در بازار و افزایش قیمت شود.

یکی از روش های سرمایه گذاری در بازار سکه طلا، محاسبه حباب و تصمیم گیری براساس آن است.

برای اینکه سود بیشتری عایدتان شود و سرمایه گذاری درست تری داشته باشید، زمانی که هیجانات در بازار زیاد است و قیمت ها به شدت دچار حباب شده، از بازار فاصله بگیرید تا بازار آرام تر شود.

بسیاری از سرمایه گذاران معتقدند که زمانی که حباب سکه تمام تک رقمی و یا حتی کمتر از ۸% است، برای سرمایه گذاری مناسب است. توجه داشته باشید که این عدد برای سکه تمام است و برای بقیه سکه ها متفاوت است.

در آخر چند توصیه براتون دارم:

_ حتما حتما آموزش ببیند، تا بتوانید تصمیمات درستی را در شرایط پر نوسان و پر تنش بازار اتخاذ کنید.
_ همیشه بخشی از سبد دارایی خود را به طلا یا بهتر است بگویم سکه طلا یا طلا آبشده اختصاص دهید.  این فلز گرانبها در مواقع بحران های اقتصادی و تورم های شدید، بسیار باثبات عمل میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.